Tuesday, March 31, 2009

ADAKAH KEPIMPINAN PAS ADALAH KEPIMPINAN ISLAM

Salam sejahtera semoga penjelasan ini dapat membuka minda kita mengenai tuduhan Pas terhadap UMNO yang tidak mempunyai kepimpinan Ulama dan sama ada Pas itu sendiri mempunyai kepimpinan ulama. Persoalan yang dikemukakan oleh saudara wowbulan membuat saya sedar bahawa untuk menjadi seorang pemimpin yang bercirikan kepimpinan Rasullullah bukanlah suatu tugas yang ringgan dan ianya seperti sukar untuk dicapai lebih-lebih lagi kita kini berada di era akhir zaman.
2. Untuk menjelaskan permasalahan ini, saya akan menghuraikan makna pemimpin itu sendiri dari perspektis Islam, tanggungjawab dan ciri-ciri yang perlu ada dalam jiwa seseorang pemimpin Islam.
3. Di akhir perbincangan kita akan lihat samada berdasarkan hurai yang diberikan adakah seorang insane di Malaysia ini yang mempunyai kesemua cirri yang dimaksudkan dan dapat dinobatkan sebagai pemimpin yang mengikuti sunnah Rasullullah dan berjiwa ulama Ulama warisan Rasullullah.
Pengertian Pemimpin Dari Sudut Islam
4. Menurut sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari menekankan bahawa setiap manusia itu adalah pemimpin dan mereka akan dipertanggungjawabkan atas kepimpinan mereka baik sebagai seorang suami, bapa, isteri, sehinggalah keperingkat yang lebih tinggi. Ini jelas dalam hadith Rasullullah seperti di bawah:

Rasullullah bersabda yang bermaksud : Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan kamu akan dipertanggungjawabkan terhadap orang di bawah pimpinan kamu. Seorang pemerintah adalah pemimpin dan akan dipertanggungjawabkan terhadap rakyatnya, seseorang lelaki adalah pemimpin kepada anggota keluarganya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap anggota keluarganya; Seorang wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap anak-anaknya dan pimpinannya; dan kadam adalah diamanahkan terhadap harta tuannya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang berada di bawah amanahnya- (Hadith Riwayat Bukhari)

5. Pemimpin juga perlu mendahului kebajikan dan kepentingan rakyat walaupun terpaksa berlapar dan menderita untuk kebaikan rakyat yang dipimpinnya seperti mana kisah dari kehidupan Rasullullah seperti berikut:

Kisah rasulullah SAW yang mengikat kain berisi batu kecil pada perut baginda SAW kerana menahan lapar, sehingga mengakibatkan sebak di dada para sahabat kerana jawapan baginda, yang tidak mahu sahabat-sahabat mendapat beban serta khuatir akan pertanyaan Allah di hari pembalasan nanti tentang satu persatu hal dalam kepimpinan baginda menunjukkan akhirat akan memurnikan hati seorang pemimpin. Dan pimpinannya yang turut disemai dengan kefahaman yang sama juga akan lebih mengerti akan nilai kehidupan di alam dunia ini.

Tanggungjawab Pemimpin Dari Sudut Islam

6. Pemimpin perlulah juga sedar bahawa dia memimpin bukanlah hanya untuk duniawi semata-mata. Oleh itu sesiapa yang beranggapan bahawa dia memimpin hanya untuk kebaikan dunia maka itu adalah salah dan ulamak mengatakan bahawa pendapat yang demikian dari segi tauhidnya adalah tidak sah. Akidahnya tidak sempurna.

7. Syed Hawa mengatakan antara perkara yang membatalkan dua syahadah adalah apabila seseorang pemimpin itu menganggap bahawa dia hanya memimpin sekadar di dunia dan menafikan bahawa dia akan dipertanggung jawabkan diakhirat kelak.

8. Ini adalah pendapat jahil lagi sesat yang tidak harus ada pada seseorang pemimpin islam, makna nya akidahnya boleh terbatal.

Pengertian Kepimpinan Dari Sudut Islam

9. Kata Al-Imam Al-Mawardi ra. penulis buku “Al-Ahkam Al-Sultaniah”, kepimpinan itu adalah “Memelihara agama dan mengurus dunia”. Oleh itu kita perlulah menolak golongan yang tidak mahu menerima islam yang syumul, apalagi mencipta istilah dan label-label islam yang pada mereka lebih praktik untuk zaman ini.

10. Pendapat Islam Kahfah pula mengatakan bahawa soal kepimpinan tidak ada kena mengena dengan Islam, politik dan Islam dipisahkan oleh satu garis pemisah yang jelas dan tidak boleh langsung dicampur adukkan.

11. Ini adalah fahaman yang salah, ianya adalah fahaman sikular orang kristian, sedangkan dalam islam kepimpinan mesti dijadikan salah satu daripada kerukunan agama selain daripada menegakkan islam, menghayati iman dan mempertingkatkan ehsan iaitu rangka kepada sebuah negara kebajikan.

Pengertian Pimpinan Dari Sudut Islam

12. Oleh yang demikian pimpinan itu diistilahkan oleh ulamak dahulu dan sekarang sebagai satu “Taklif”. Ianya satu beban tanggung jawab. Bukan satu “Tashrif”, iaitu dijadikan alat untuk mencari pangkat, kekayaan dan kebesaran.

13. Seorang pemimpin yang rosak akidahnya beranggapan bahawa memimpin itu adalah satu anugerah atas keterampilannya, lalu menjadilah dia seorang bongkak yang sentiasa mencari glamour, harta dan kemewahan. Ingatlah bahawa memimpin adalah Taklif dan antonim nya adalah Tashrif.

14. Taklif membawa erti satu beban syarak, ini bermakna satu fardhu khifayah untuk sesebuah masyarakat itu melahirkan seorang pemimin islam yang berwibawa. Kegagalan untuk berbuat demikian boleh menyebabkan masyarakat itu menanggung dosa selari dengan istilah amar makruf nahi mungkar.

15. Oleh itu jika ada pemimpin yang lebih baik, baik dari segi agamanya, ilmu duniawinya, moralnya, yang sanggup berkhidmat untuk rakyat, mesra rakyat, tidak sombong bongkak, jelas keiklasannya, bukan mengejar pangkat dan dunia, maka mereka yang terbaik itu lah wajib kita pilih dan mereka inilah sebenarnya pemimpin dari golongan yang terpilih.

16. Seorang pemimpin itu perlu mempunyai rasa tanggung jawab atas beban yang dipikulnya, oleh itu sudah tentu akhlak dan budi pekerti seseorang calon pemimpin perlu dikaji dan dihalusi.

17. Ini kerana seperti hadis Nabi saw, bahawa tujuh golongan yang mendapat perlindungan diakhirat nanti dimulakan dengan (Imamun Adil) Seorang Imam (pemimpin) yang adil. Begitulah tingginya taraf seorang pemimpin dari kaca mata islam maka itu sebagai masyarakat kita perlu lebih teliti dalam memilih siapa yang akan menerajui tahta pemerintahan.

18. Seorang yang bercita-cita atau ingin menjadi pemimpin sebenarnya tidak boleh merebut akan jawatan itu.

19. Dalam konteks sistem politik hari ini, seseorang individu daripada sesuatu parti politik itu tidak harus berkempen atau melobi pada peringkat pemilihan calon, tetapi seharusnya menerima apa sahaja keputusan mesyuarat.

20. Seseorang yang tidak terpilih tidak perlu marah dan berdendam sebaliknya seorang yang berakhlak tinggi akan bersyukur kerana tidak dibebankan oleh Allah akan amanah berat yang belum tentu mampu digalas. Manakala seorang yang dicalonkan pula tidak perlulah terlalu berbesar hati sebaliknya perlu beristighfar banyak-banyak semoga diberi kekuatan dan petunjuk oleh Allah untuk melaksanakan amanah yang bakal diterima dengan sebaik mungkin.
Bahayanya Tersilap Memilih Pemimpin

21. Nabi bersabda dengan makhum hadis berbunyi “Apabila seseorang pemimpin itu tidak layak, tetapi masih dipilih oleh masyarakat, maka tunggulah”.

22. Tunggulah, mengikut ahli-ahli hadis dan ulamak bermaksud tidak ada keberkatan dalam kepimpinannya, rakyat akan kecewa, fasad akan berlaku, dia gagal menjalankan amanah, seterusnya masyarakat akan ditimpa bala. Seseorang pemimpin yang gagal melaksanakan amanah Allah pula sebenarnya menanggung resiko yang terlalu besar disisi Allah.

23. Seperti sekarang, umat islam kehilangan kepimpinan yang berwibawa, sedarlah bahawa risikonya terlalu besar disisi Allah. Ulamak kini dan dahulu menegaskan bahawa tidak seorangpun pemimpin akan terlepas dari pandangan Allah di padang Mahsyar nanti kerana umat sekarang mengalami porak peranda, lemah, kucar kacir, berpecah belah, tidak berkepimpinan, tidak berarah dan terus dicengkam kemunduran dunia dan akhirat. Begitulah beban yang sebenarnya ditanggung oleh seorang pemimpin.

24. Itulah sebabnya Sayidina Omar berkata, dikala anaknya, Abdullah dipilih oleh orang ramai untuk menggantikan beliau atas sebab Omar adalah seorang yang luar biasa keadilannya, beliau berkata “Cukuplah dengan hanya Omar aku ini sahaja, tidak perlu lagi keluarga Omar memegang amanah Allah, kerana Omar ini pun belum pasti berakhir di syurga, mungkin dihumban ke neraka kerana gagal memimpin”.

25. Demikianlah akhlak seorang pemimpin Islam yang sejati yang benar-benar takut untuk berjumpa Allah dengan kepimpinan yang dibebankan keatasnya.

26. Persoalan di sini adakah kita dapat mencari siapakah dikalangan pemimpin Islam di Malaysia yang ada sekarang menepati pengerian, ciri-ciri kepimpinan seperti yang diterangkan di atas?

27. PAS pernah menguar-uarkan tentang kepemimpinan ulama’. Entahlah mungkin kerana kepimpinan mereka menjadikan ulama tersohor dulu sebagai contoh, atau pun kerana yakin barisan kepemimpinan mereka terdiri daripada ramai ulama’. Saya tak tahu yang mana satu.

28. Saya ingin bangkitkan beberapa persoalan kepada yang bertanya seperti di bawah:

i. wujudkah kepimpinan ulama’?

ii. Apa dia kepimpinan ulama’?

iii. Bagaimana kepimpinan ulama’?

iv. adakah kepimpinan PAS sekarang ini kepemimpinan ulama?

v. tindak-tanduk yang diambil PAS sekarang ini adalah tindak tanduk ulama?

vi. siapakah pula ulama’ dalam PAS?

29. Saya berharap PAS yang selalu menuduh UMNO sehingga tidak ada sekelumit pun yang betul dapat menunjukkan PAS itu betul segala-galanya. Namun, sebagai orang yang tidak menyebelahi mana-mana pihak, saya agak sukar untuk menerima PAS itu betul segala-galanya. Kalau itu pun masih boleh dipertikaikan, bagaimana dengan kepemimpinan ulama’ PAS? Kalau bukan soal kepemimpinan ulama’ pun, bagaimana pula dengan prinsip perjuangan dan landasan PAS?

30. Tindakan menghalalkan lompat parti hanya kepada Pakatan Rakyat tetapi haram jika melompat kepada Barisan Nasional adalah contoh prinsip yang tidak berlandaskan Islam. Jika haram, maka haramlah semuanya tidak kiralah siapa pun yang melakukannya. Kalau betul, maka betullah. Saya tidak dapat menerima Islam yang hanya mengislamkan ahli-ahli partinya saja tetapi mengkafirkan kumpulan yang lain.

31. Sebagai mengupas persoalan di atas, saya berpendapat bahawa seseorang pemimpin Islam itu mestilah berjiwa akhirat. Pemimpin yang berjiwa akhirat akan melakukan pembangunan rohani, sebagai benih utama dalam pembentukan jatidiri dirinya sendiri serta rakyatnya (orang yang dipimpin).

32. Kemajuan perlulah dimulakan dengan mendidik jiwa akan sementaranya dunia ini. Akhirat adalah yang ditujui, baik sedar mahupun tidak. Tanpa rohani yang baik, tamadun tetap sahaja boleh dibangunkan, tetapi pengisiannya pasti penuh kecelaruan.

33. Persoalannya di sini, adakah dalam barisan kepimpinan islam di Malaysia yang layak kita angkat sebagai pemimpin yang berjiwa akhirat.

34. Siapakah orang ini?

Wallahualam.

No comments: