Monday, March 2, 2009

Wahai Muslimin Pertahankan Nama ALLAH

Assalammulaikum dan Salam Sejahtera
Kini isu nama Maha Suci ALLAH telah menjadi perdebatan dikalangan blogger ada yang pro dan ada yang menentang. Bagi diri yang menulis ini, adalah tidak betul dan mesti dilarang sebarang tindakan menggunakan nama ALLAH dalam percetakan majalah keluaran gereja kristian.
Tapi yang malangnya, terdapat juga insan yang mengelarkan diri mereka Islam dan berfahaman liberal menyetujui langkah gereja ini mengunapakai nama ALLAH kerana bagi mereka ALLAH itu bukan milik Islam sahaja ianya milik universal.
Mungkin kumpulan ini sebenarnya tidak faham maksud tindakan gereja ini atau menampakkan kebodohan dalam berfikir.
Wahai Muslimin, ketahuilah dalam setiap agama, nama tuhan yang disembah ada gelaran khas yang digunapakai sebagi contoh, dalam penganut agama Buddhist mereka menyebut Budhha sebagai tuhan mereka, dalam kalangan penganut agama Hindu mereka menyebut OOM, dalam penganut agama Kristian disebut Jesus Christ dan sebagainya. Bagi penganut agama Islam, semua tahu bahawa tuhan yang disembah oleh orang Islam ialah ALLAH. Dalam bahasa Hebrew, Tuhan yang Maha Esa dipangil ELAH. Maka disini apakah yang menjadi masalahnya?
Sejak dahulu lagi setiap agama mengamalkan agama mereka tanpa ada usaha untuk menggunakan nama tuhan agama lain dalam bahan cetak mereka, sehinggalah timbul gereja di Malaysia yang menuntut untuk mengunapakai nama tersebut.
Bagi saya yang dangkal pemikiran ini, jelas dapat dihidu niat tersembunyi pihak tertentu untuk memerangkap golongan muda Islam yang kurang Iman mereka menyertai gerakan mereka di masa hadapan. Janganlah nanti akibat tindakan leberal kita, maka kita juga akan dipertanggungjawabkan dalam soal ini di hadapan Allah kelak.
Saya beranggapan, permasalahan ini berkait-rapat dengan tsunami politik tanah air dimana semua benda nak disamaratakan dan ketelusan maka ALLAH boleh digunakan dalam cetakan gereja kristian. Bagi mereka yang bersetuju dengan saranan Nik Aziz bahawa Allah boleh digunakan oleh gereja kristian dalam cetakannya terpulanglah kepada kamu kerana Allah melihat kepada niat kamu dalam menegakkan sesuatu isu. Saya tidak menyalahkan Nik Aziz, mungkin beliau tidak bermaksud sedemikian tapi lain kali bila mengeluarkan kenyatan biarlah jelas dan jangan kabur hingga menimbulkan keraguan.
Bagi saya, Allah adalah satu nama yang Maha Agung dan Maha Suci tidak boleh dipermainkan. Dalam blog Perak Bangkit di bawah tajuk post Akhirnya Nik Aziz menjadi Ulama' Barsisso , terdapat banyak pandangan dan ulasan yang agak kurang manis dan berbahayadari segi akidah. Sebagai contoh ulasan Tanpa Nama yg menulis"Apalah yang nak di kecohkan dengan penggunaan nama 'Allah' oleh orang Kristian... luak ke Allah kalau Kristian guna nama 'Allah'"... harap-harap mereka ini tahu apa yang mereka perkatakan.
Bagi saudara yg mengatakan " Tuhan 'Allah' itu adalah tuhan untuk semua mahluk termasuk binatang dan tumbuhan waima seseorang itu orang kafir pun!... " tidak perlu mengutuk orang lain sebab atas dasar politik..
Bagi saudara yang berkata " walaupun aku ISLAM aku takder masalah baca Bible kawan aku punya,..dan memahami apakah pemahaman dia tentang ALLAH,..ko ingat ALLAH ni org Islam punye jer ke...mangkuk ayun la ko ni..." ingatlah Allah.
Terpulanglah bagi mereka yang menyokong penggunaan nama ALLAH dalam cetakan keluaran gereja kristian tapi bagi saya SEGALA PERKARA YANG ATAU CUBAAN YANG CUBA MENYESATKAN ORANG ISLAM WAJIB DITENTANG DENGAN IKHLAS TANPA UNSUR POLITIK.
Sedarlah bagi mereka yang menyokong atau berkata tiada masalah jika kristian menggunakan nama Allah, fikirlah golongan ini (kafir) akan tidak berputus asa untuk menyesatkan penganut Islam baik dengan cara apa sekalipun waima mengaku akan mengikut kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz sekalipun.
Mereka (golongan kafir) sedar sekiranya umat islam bergaduh atas dasar politik mereka akan mendapat faedahnya dengan menyebelahi satu pihak yang lain. Kemabalilah ke jalan yang benar..
Saya puji usaha empunya blog saudara Perak Bangkit ini kerana beliau sedar tanggungjawab beliau sebagai seorang Islam tapi saya sedih masih terdapat mereka yang berselindung tanpa nama yang mengutuk beliau mungkin mereka ini adalah golongan kafir atau munafik yang tidak mahu mendedahkan identiti mereka sebenar.
Saudara Perak Bangkit teruskan usaha membongkar kemungkaran dan sentiasa ingat pada Allah dalam membuat setiap perkerjaan dan usaha di dunia ini.
Salam
tungaklangit

No comments: