Wednesday, March 25, 2009

Memperkasakan Kembali UMNO


1. Tidak dapat dinafikan UMNO kini dilihat sebagai sebuah parti yang mempunyai masalah dan kurang diminati oleh rakyat khasnya golongan muda. Pelbagai post mortem telah dilakukan dan pelbagai pandangan dan cadangan telah dilontarkan namun keadaan masih ditakuk yang lama, tiada perubahan dalam UMNO itu sendiri.

2. Apakah penyakit yang melanda UMNO sehingga ianya dilihat sebagai parti khusus untuk golongan atasan dan elit sahaja?

3. Golongan rakyat bawahan dipinggirkan dalam perebutan jawatan dalam UMNO. Sedangkan ramai golongan muda yang bersemangat untuk mempertahankan kedudukan Melayu dipinggirkan sejak dari awal lagi. Mereka ini kebanyakannya terdiri daripada graduan dan sekolah tinggi yang mempunyai bakat kepimpinan dan ilmu.

4. Terdapat pandangan dan keluhan yang diluahkan oleh golongan muda ini yang mengatakan permohonan mereka untuk menjadi ahli UMNO di cawangan-cawangan diabaikan. Borang tidak didaftarkan atau tidak dihantar ke UMNO pusat dan sebagainya.

5. Mengapakah ini berlaku. Adakah kepimpinan yang sedia ada takut dicabar kedudukan mereka atau mereka ingin menduduki jawatan itu sehingga ke akhir hayat?

6. Perubahan dalam UMNO perlu dimulakan dari peringkat cawangan lagi. Pemilihan ketua cawangan mestilah daripada mereka yang boleh memimpin dan berkelayakan. Ini kerana ketua cawangan kebiasaannya akan dilantik sebagai pengerusi JKKK atau JKKKP.

7. Keperibadian pemimpin cawangan ini mestilah melambangkan perjuangan UMNO yang tidak membezakan warna kulit dan keturunan semasa menjalankan tugasnya sebagai pengerusi JKKK dan JKKKP.

8. Pada masa ini, banyak kes yang dilaporkan bahawa pengerusi JKKK yang dilantik oleh UMNO tidak mesra dan hanya mementingkan kroni mereka dalam pemberian bantuan dan pengagihan projek kerajaan. Mereka bertindak seolah-olah jawatan mereka sebagai ketua cawangan UMNO menghalalkan mereka melakukan apa sahaja yang mereka suka.

9. Sikap dan tingkah laku mereka ini sentiasa diperhatikan oleh ahli UMNO sendiri dan masyarakat setempat. Keburukan mereka ini akan dikaitkan dengan UMNO dan akhirnya UMNO akan dikatakan sebagai parti yang tidak membela rakyat hanya mementingkan kroni dan penuh dengan amalan rasuah. Di sini siapakah yang nak dipersalahkan?

10. Persoalan yang perlu dilihat dalam menilai permasalahan di peringkat cawangan ialah mengapa pihak tertentu sanggup bergolok gadai untuk memegang jawatan ketua cawangan? Adakah ianya menjanjikan kemewahan atau kekayaan? Ini belum lagi di peringkat bahagian dan pusat.

11. Sebenarnya setelah diperhatikan secara ikhlas, terdapat faktor penarik yang menyebabkan ramai orang meminati jawatan dalam UMNO iaitu peluang dalam bentuk peruntukan, projek dan sebagainya. Adakah perlu semuanya ini diteruskan? Adakah perlu sumbangan, peruntukan dan projek diberikan terus kepada mereka? Sesuatu langkah tegas perlu diambil untuk memantau pelaksanaan di peringkat cawangan.

12. Ahli UMNO di peringkat cawangan mestilah didedahkan kepada kursus kepimpinan dan arah tuju parti. Mereka juga perlu mampu menghuraikan permasalahan sebenar yang dihadapi oleh UMNO dan ini akan membantu dalam memilih pemimpin yang benar-benar diperlukan oleh parti.

13. Jati diri dan ketakwaan kepada Allah perlu diterapkan kembali dalam barisan kepimpinan UMNO baik di cawangan, bahagian dan pusat.

14. Arus kini mempelihatkan rakyat melihat keperibadian yang baik perlu ada dalam diri pemimpin sedia ada. Takutkan Allah akan menyebabkan kita tidak akan mengamalkan rasuah dan salah laku. Namun begitu, bukan semua pemimpin yang akan mengamalkannya.

15. Sehubungan itu, kita menyeru supaya pemimpin UMNO perlulah melihat perkara ini dengan hati yang ikhlas dan sentiasa berhasrat untuk memajukan bangsa dan agama. Insyallah setiap pekerjaan yang baik dan diikuti dengan hati yang ikhlas akan membuahkan hasil yang diharapkan. Amin

No comments: