Klik sini: Waktu pembelajaran BI ditingkatkan 70 peratus mulai 2012
1. KERAJAAN AKAN MENINGKAT WAKTU PEMBELAJARAN BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH KEPADA 70 PERATUS MULAI TAHUN 2012 BAGI MEMPERKASAKAN PENGUNAAN DAN PENGUASAAN BAHASA INGGERIS DI KALANGAN MURID DI SEKOLAH.
2. HASRAT KERAJAAN INI MESTI DIJAYAKAN OLEH SEMUA PIHAK BUKAN SAHAJA KERAJAAN MALAHAN TENAGA PENGAJAR DI SEKOLAH, PEGAWAI DI KEMENTERIAN, IBUBAPA DI RUMAH DAN RAKAN-RAKAN DI KALANGAN PELAJAR.
3. MENINGKATKAN PENGUASAAN BAHASA INGGERIS DI KALANGAN MURID BUKAN BERMAKNA KITA MEMBELAKANGKAN MARTABAT BAHASA MELAYU KERANA BAHASA MELAYU ITU SENDIRI BAHASA RASMI DAN DIPERTUTURKAN SETIAP HARI... SEDANGKAN BAHASA INGGERIS TELAH DITERIMA SEBAGAI BAHASA ANTARABANGSA...
MASALAH YANG BAKAL TIMBUL
GURU TIDAK BERSEDIA BERUBAH
4. APA YANG DIRISAUKAN IALAH ADAKAH PARA GURU DI SEKOLAH SUDAH BERSIAP SEDIA MELENGKAPKAN DIRI UNTUK MENGUASAI BAHASA INGGERIS???
5. MENGIKUT PENGALAMAN SEMASA UNIVERSITI DAHULU, KEBANYAKAN PELAJAR LEPASAN UNIVERSITI YANG GAGAL MENDAPAT PEKERJAAN DALAM SEKTOR KERAJAAN YANG LAIN DAN SWASTA MENGAMBIL KEPUTUSAN MENGIKUTI KURSUS KPLI...
GURU KURANG MAHIR BAHASA INGGERIS
6. KEBANYAKAN MEREKA INI GAGAL MENGUASAI BAHASA INGGERIS DIPERINGKAT KAMPUS DAN RAMAI YANG GAGAL DALAM PEPERIKSAAN KURSUS WAJIB BAHASA INGGERIS... KEBANYAKANNYA MEREKA INI ADALAH PELAJAR DARI FALKULTI PENGAJIAN ISLAM DAN SASTERA (MINTA MAAF ATAS KEBENARAN YANG DISAMPAIKAN INI)...
MENJADI PENYOKONG PEMBANGKANG
7. MEREKA INI JUGA ADALAH PENYOKONG PEMBANGKANG SEMASA DI KAMPUS TETAPI SEKARANG BEKERJA SEBAGAI GURU DAN MENGEMBANGKAN BENIH-BENIH VIRUS PR DI KALANGAN MURID SEKOLAH BAIK SECARA LANGSUNG MAUPUN TIDAK LANGSUNG...
8. CONTOH TERBARU DI UNISEL... DAN RAMAI YANG MENJADI CALON PR SEMASA PRU 12 ADALAH DARI KALANGAN PENSYARAH UNIVERSITI... SEKADAR CONTOH..
9. WALAUPUN BILANGAN MEREKA INI TIDAK RAMAI TAPI SUDAH CUKUP UNTUK MENGUGATKAN KEJAYAAN PELAKSANAAN DASAR PENDIDIKAN KERAJAAN UNTUK MEMAJUKAN ANAK BANGSA KITA DI MASA HADAPAN...
TIDAK IKHLAS DALAM PEKERJAAN SEBAGAI GURU
10. KERANA GAGAL MEMOHON JAWATAN LAIN DALAM KERAJAAN DAN PILIHAN AKHIR ADALAH MENJADI GURU MAKA MEREKA INILAH GOLONGAN GURU YANG TIDAK MEMPUNYAI NIAT SEPENUH HATI UNTUK MENJADI PENDIDIK YANG IKHLAS...
11. PERGI KERJA BALIK KERJA HANYA UNTUK MENDAPAT GAJI BULANAN DAN TIDAK ADA DALAM HATI UNTUK BENAR-BENAR MENJADI PENDIDIK YANG MEMBANGUNKAN MINDA MURID-MURID...
MEMBUAT KERJA SAMPINGAN
12. TERDAPAT JUGA GURU-GURU YANG KURANG MEMBERI PERHATIAN SERIUS SEMASA MENGAJAR DI KELAS TETAPI MEMBERI MASA YANG LEBIH DALAM MENGENDALIKAN KELAS TUITION PERSENDIRIAN...
13. MEREKA MELEBIHKAN MASA LAIN UNTUK MENDAPAT PULANGAN YANG LEBIH DENGAN MENGADAKAN KELAS TUITION BERBANDING MENGAJAR ANAK MURID DI SEKOLAH... MEREKA INILAH YANG KEBANYAKANNYA BERFAHAMAN MENENTANG KERAJAAN BN TETAPI DALAM MASA YANG SAMA MEMBUAT KEUNTUNGAN UNTUK DIRI SENDIRI...
14. DI KALANGAN GURU JUGA MEMANG WUJUD PELBAGAI JENIS PERNIAGAAN DIADAKAN SEMASA BERADA DI BILIK GURU BAIK JUALAN TERUS MAUPUN MENDAPAT PROJEK MENERUSI PIGB...
15. SELAGI SIKAP INI TIDAK DIKIKIS DARI SETIAP GURU MAKA SELAGI ITU LAH SUKAR UNTUK KERAJAAN MENCAPAI SETIAP PROGRAM YANG DIRANGKA DAN MENCAPAI OBJEKTIF YANG TELAH DITETAPKAN...
16. SALAH SIAPAKAH JIKA DASAR PENDIDIKAN TIDAK TERCAPAI???
17. KERAJAAN BN/UMNO??? ATAU
18. TENAGA PENGAJAR DAN GURU YANG DIAMANAHKAN UNTUK MELAKSANAKAN TUGAS MEREKA???
2 comments:
kenapa mengaikatkan lepasan pengajian islam dan sastera dalam soal bahasa inggeris. jika mereka lemah sekalipun, mereka tidak mengajar bahasa inggeris sebaliknya mengajar matapelajaran yang lain yang berseuaian dengan keupayaan mereka. guru2 yang mengajar matapelajaran inggeris yang harus diberikan tumpuan pemantapan mereka. dan satu persolan, adakah jepun, perancis, jerman dan korea maju kerana rakyatnya mahir berbahasa inggeris? fikirkan?
salam dan maaf dipohon kepada pembaca anon
bukan niat saya ingin memperkecilkan guru2 lepasan pengajian islam atau sastera dalam kegagalan PPSMI...
tetapi jikalau semua guru yang memohon untuk bekerja sebagai guru dan berhasrat untuk berbakti kepada anak bangsa maka semua rancangan dan dasar kerajaan bagi kebaikan anak bangsa akan tercapai...
masalah bahasa ingeris ini bukanlah besar tetapi kesan kepada kemajuan pendidikan adalah tinggi...
bahasa inggeris kini memang tidak dinafikan sebagai bahasa ilmuan dan segala maklumat terbaru diterbitkan dalam bahasa inggeris dan dibentangkan menggunakan bahasa inggeris...
kalau kita gagal menguasainya macam mana kita mahu mendidik anak bangsa walaupun guru itu mengajar subjek yang lain....
tak akanlah kita nak harap guru khas bahasa inggeris untuk mengajar inggeris, bagaimana dengan peranan semua guru???
saudara mengatakan bangsa lain seperti jepun, perancis, jerman dan korea maju walaupun bangsa mereka tidak mahir bahawa inggeris....
inilah satu fakta yang boleh disanggah...
saya berada di German selama 3 bulan pada tahun lepas untuk mengkaji dalam bidang penyelidikan di sebuah universiti di German... penguasaan bahasa inggeris mereka adalah baik dan walaupun mereka mengutamakan bahasa sendiri tetapi para ilmuan mereka mahir dalam bahasa inggeris...
saya kini belajar di universiti kyoung Hee di seoul... adalah salah kalau kita mengatakan tidak mementingkan bahasa inggeris...
kerajaan dan sektor pendidikan di korea kini mempergiatkan pengajaran bahasa inggeris dengan mengajikan guru inggeris dari luar negeri begitu juga dengan pelajar di China dan jepun...
semuia bangsa ini sedar mereka akan ketinggalan kalau gagal menguasai bahasa inggeris...
janganlah kita banggakan bahasa kita sedang kita lemah dalam bahasa antrabangsa??? apa yang kita perolehi kalau kita gagal berkomuniskasi dengan baik diperingkat bantarabangsa???
berapa banyak buku ilmuan dan pelajaran yang diterjemahkan dalam bahasa inggeris dalam masa sebulan oleh negara ini???
apa salahnya guru2 juga mempertingkatkan bpenguasaan bahasa inggeris!!!
salam
Post a Comment