Friday, June 5, 2009

KERAJAAN PERPADUAN: SANGGUPKAH PEMIMPIN PR BERSAMA BN MEMBANGUNKAN MALAYSIA TANPA MEMIKIRKAN KEPENTINGAN PARTI

UTUSAN MALAYSIA: Hadi mahu kerajaan perpaduan

SHAH ALAM 5 Jun – Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mempertahankan ideanya mengenai pembentukan kerajaan perpaduan yang disifatkan mampu menyelesaikan masalah negara. Bagaimanapun katanya, gagasan itu perlu melalui proses perbincangan secara terperinci oleh pelbagai pihak dan tidak perlu dilaksanakan secara tergopoh gapah kerana ia suatu yang baru di kalangan rakyat.

ULASAN DATUK SERI ABDUL HADI AWANG MENGENAI KERAJAAN PERPADUAN:

· ‘‘Ia perlu difahami secara terperinci supaya kita dapat melaksanakannya dengan baik, gagasan tersebut adalah untuk kebaikan kita semua yang sekarang begitu rapuh dari segi perpaduan...”

· ‘‘Terpulang kepada maklum balas parti-parti politik tetapi ia mesti diteliti dengan perbincangan yang mendalam kerana saya percaya ia dapat menyelesaikan masalah negara,” katanya.

· ‘‘Saya ucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menerima secara positif, bukan sahaja rakan pakatan pembangkang yang menyokong sepenuhnya termasuk UMNO yang sokong gagasan yang saya lontarkan itu untuk menyelesaikan masalah negara,”

· ‘‘Ini supaya parti-parti politik boleh berbeza pendapat tetapi tidak berkelahi dalam sebuah negara,”

· ‘‘Bukan semestinya kita perintah negara, pada peringkat ini kita menjadi penasihat kepada kerajaan, bukannya pembangkang yang membuta tuli...

· ‘‘Mesej kita supaya perubahan dilakukan dengan Islam, UMNO juga mempunyai tanggungjawab untuk membawa contoh Islam yang terbaik,”

· ‘‘Soal siapa yang akan memimpin negara itu dibuat secara kolektif dalam pakatan (pembangkang),”

1. SAYA SECARA DASARNYA BERSETUJU DENGAN CADANGAN SUPAYA DIWUJUDKAN KERJASAMA DI ANTARA PARTI-PARTI UTAMA DI NEGARA INI BAGI TUJUAN KEPENTINGAN RAKYAT DAN NEGARA.

2. MENGAPA SAYA BERSETUJU? KERANA APA-APA YANG MEMBERI KEBAIKAN KEPADA RAKYAT DAN NEGARA ADALAH SESUATU YANG MESTI DISOKONG DAN BUKANNYA KEPENTINGAN PERIBADI.

3. ADAKAH PIHAK PR ATAU SEMUA PEMIMPIN DALAM PAS AKAN MENYOKONG CADANGAN INI???

4. MENURUT PANDANGAN SAYA, DI KALANGAN PEMIMPIN PR MEMANG SUKAR UNTUK MENDAPAT PERSETUJUAN SECARA KOLEKTIF KERANA TERDAPAT PEMIMPIN PR YANG MEMENTINGKAN KEPENTINGAN POLITIK MASING-MASING.

5. SEBAGAI CONTOH HUSAM MUSA LEBIH PENTINGKAN KEPENTINGAN POLITIK BELIAU DALAM PAS. DAP MEMANG MENOLAK KERANA INI BERMAKNA PENYATUAN DALAM UMAT MELAYU ISLAM DAN ANWAR IBRAHIM PULA AKAN MEMBANTAH SEKERASNYA KERANA PELUANG UNTUK MENJADI PM AKAN TERLEPAS.

6. SARANAN HAJI HADI SUPAYA PARTI DALAM PR MENJADI PEMBANGKANG YANG KONSTRUKTIF DALAM MEMBANTU DAN MENASIHAT BN DALAM MENGENDALIKAN NEGARA ADALAH BAIK DAN PATUT DISOKONG OLEH SEMUA PEMIMPIN.

7. SETIAP PEMIMPIN MESTI MENDAHULUI KEBAJIKAN RAKYAT DAN NEGARA. TIDAK KIRA PARTI MANA MEREKA WAKILI.

8. SEBAGAI SEORANG ISLAM... KITA MESTI PERCAYA BAHAWA KETENTUAN ALLAH DALAM SETIAP PERKARA TELAH DIATUR DAN TIDAK PERLU KITA RISAU SIAPAKAH YANG AKAN MENJADI PERDANA MENTERI, SIAPAKAH YANG AKAN DILANTIK MENJADI MENTERI DAN PARTI MANAKAH YANG AKAN MEMENANGI PRU13.

9. YANG PENTING LAKSANAKANLAH TANGGUNGJAWAB MASING-MASING DENGAN SEADIL YANG TERMAMPU SEBELUM KITA DIHITUNG DIHADAPAN ALLAH KELAK.

10 comments:

PAKMALAU said...

Persoalannya.Belaku atau tidak soal tawar menawar? Iklaskah PAS? dan IklasKah UMNO? Apa pula status PAS bila berada dalam UMNO?

Apa pula Status UMNO bila Berada bersama PAS? Apa pula Jenama yang akan diberi bila gabungan ini temetri?

Apa bezanya Gabungan PAS/UMNO satu masa dulu,dan Gabungan diwaktu ini.Mampukah satu bahtera,Dua Nakhoda?

Apakah gabungan nanti akan mengikut jejak seperti dulu?

Mampukah UMNO mempertahan pejuangan Kebangsaannya?Dan Pas dengan perjuagan Islamnya?

Sudikah PAS pada MIC dan MCA? adakah kah sanggup "AWANG HADI" menidakkan Fatwa...KAPIAQnya?

PAKMALAU said...

PAS - 1981.

Amanat Haji Hadi Awang adalah merujuk kepada sedutan ceramah umum yang disampaikan oleh Abdul Hadi Awang di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981.
Ucapan beliau telah dicetak dalam bentuk poster dan ditampal di dinding markas PAS sekitar tahun itu.

Sedutan amanat beliau berbunyi seperti berikut:

“ Saudara-saudara sekelian percayalah,
Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan.

Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan:

1) Perlembagaan penjajah,
2) Mengekalkan undang-undang kafir,
3) Mengekalkan peraturan jahiliyah.


BAGAIMANA DENGAN AMANAT AWANG HADI ini??


Kerana!! Lajak Perahu dapat berpatah balik Lajak amanat....MEMAKAN DIRI.


Dan benarkah Kerajaan Perpaduan dapat mengimbangi Kemelut Politik Semasa hari ini? Dan Mengapa dalam saat Begini baik PAS maupun UMNO ingin mengujudkan Negara Perpaduan?


Persoalannya...DI MANA Anwar diwaktu itu? Memihak pada PAS atau UMNO ..atau masih berada dalam AGENDA asalnya yang tersembunyi dan tertup rapi?.


PAS "WAJIB" merojok pekara ini pada Anwar? PAS mungkin tidak mampu membuat keputusan tanpa di redai Anwar?


Persoalannya.Samakah Nawaitu Anwar Ibrahim dengan PAS dan UMNO ketika itu?Melalui Agenda Negara Perpaduan .Atau sebaliknya?
Hari ini jika PAS tidak perlu merojok2 Pada mana2 Pihak dan berada dalam Nawaitu yang asal.


Mampukah PAS mengadai Prinsipnya.Terutama AWANG HADI? Dengan amanatnya sebelum ini?

Apakah ANWAR IBRAHIM akan berdiam DIRI??
Terpaksa mengadai Prinsipnya Sekali lagi?

Lin said...

SALAM UNTUK PAKMALAU

AMAT SUKAR UNTUK MENGETAHUI AGENDA AWANG HADI NI... LEBIH2 LAGI SETELAH PAKMALAU MENGINGATKAN SAYA TENTANG AMANAT HADI TAHUN 1981 ITU...

ADAKAH INI ADALAH SEBAHAGIAN AGENDA ANWAR ATAU HADI SENDIRI???

TAK TAHULAH APA YANG NAK JADI DENGAN UMAT MELAYU ISLAM DI MALAYSIA NI???

KITA HANYA HARAPKAN KEBAIKAN UNTUK RAKYAT DAN NEGARA DAPAT DIJAGAI DAN DIPERTAHANKAN BUKANNYA BEREBUT JAWATAN PM DAN SEBAGAINYA

SALAM

Anonymous said...

yang pasti UMNO mesti berubah 720 darjah.

bersihkan UMNO dr Korup dan persepsi korup
hapuskan persepsi UMNO ni terlalu berprotokol,yg penting biar smua ahli UMNO dpt beri sumbangan idea dan memilih pemimpin tertinggi.

Biarlah belanja lebih sikit utk proses pemilihan asalkan parti kita tidak dipacakkan batu nisan.inilah baru cara yang tulen pilih pemimpin.

Ahli umno x boleh dirasuah oleh wang cuma prestasi dan kewibawaan shj yg menjadi titik panduan ahli2.

Ingatlah,sekali kita rebah,pahit untuk kita bangun dan gah seperti dahulu..

AHLI UMNO KELANTAN

Lin said...

SDR AHLI UMNO KELANTAN

SAYA AMAT BERHARAP AGAR KEPIMPINAN UMNO DI KELANTAN DAPAT MENUNJUKKAN PERUBAHAN BESAR DALAM MEMASTIKAN KEMENANGAN CALON UMNO DI MANIK URAI NANTI...

PERUBAHAN DALAM SIKAP BOIKOT, TIKAM BELAKANG DAN SEBAGAINYA, TIDAK MEMBAYAR UPAH PEKERJA DI BILIK GERAKAN, TIDAK MENDEKATI PENGUNDI MUDA, MENUNJUKKAN SIKAP MEWAH DAN BERLAGAK DAN SEGALA BENTUK SIKAP LAMA PERLU DIBUANG DAN MENDEKATI PENGUNDI SECARA HIKMAH DAN IKHLAS...

INSYALLAH UMNO MASIH MENDAPAT PERHATIAN RAKYAT..

SALAM

Anonymous said...

Kerajaan perpaduan ni sounds promising. Daripada berebut kuasa, mengkritik membuta tulis, membuka buruk buruk orang, tapi tak mendatangkan hasil kepada negara. Sekurang kurangya, jika ada kerajaan perpaduan , PAS jadi sebagai pemantau untuk mana mana benda yang salah. Perbezaan pendapat untuk mendapatkan satu hasil yang lebih baik. Lagipun, dengan kerajaan perpaduan, orang Melayu walaupun berbeza politik masih lagi boleh bersatu. Bukan macam sekarang, kalau PAS je kata UMNO sesat. Kalau UMNO pulak kata PAs sesat. Tapi hasil tarak.

MCA DAP tu takut tu kalau tengok orang Melayu bersatu. Kerana rasanya mereka nak kalau boleh orang melayu pecah belah. MCA DAP depan musuh. Tapi belakang secara amnya mereka mahukan benda yang sama. Kepentingan kaum mereka. Berbeza pulak dengan UMNO dan PAS. Walaupun 2 - 2 ingin kan yang same, tapi bermusuh bagai nak rak. Hasilnya - rugi orang Melayu je.

Lin said...

SALAM SAUDARA ANON

TELAHAN SAUDARA MENGENAI MCA DAN DAP MEMANG TEPAT DAN ITULAH YANG MEREKA BUAT SELAMA INI...

SEBELUM PRU12, DILAPORKAN SEMUA ORANG CINA TELAH BERSATU HATI UNUK MENJATUHKAN BN DI PERAK DAN BEBERAPA BUAH NEGERI ATA ARAHAN "PERSATUAN" MEREKA DAN INI DIKETAHUI OLEH MCA, GERAKAN DAN DAP SENDIRI.

TETAPI UMNO DAN PAS MASIH TIDAK FAHAM MAINAN POLITIK MEREKA INI.. MASIH NAK BERGADUH MALAHAN BERPUTUS ARANG DALAM SATU FAMILY...

SAYA MENYERU KEPADA PEMIMPIN MELAYU ISLAM SUPAYA MEMIKIRKAN JALAN TERBAIK SUAPAYA KITA ORANG MELAYU TETAP BERSATU WALAUPUN BERLAINAN POLITIK....

SALAM

KhaL said...

semua hang baguih..kita tgk je la pilihanraya ke 13 nanti UMNO dkt mana?..aku tak mau komen banyak pasai hampa semua bijak pandai..kata apa pun semua hampa betui kan..kan melayu aka layu..

PAKMALAU said...

Awang Hadi Nak kerajaan Perpaduan? macam mana pula Amanat awang Hadi? apa sudah jadi?

Lin said...

salam pakmalau dan akulaparpukari

pakmalau

memang terdapat teka teki dalam cadangan haji hadi mengenai kerajaan perpaduan dan kita lihat siapakah yang akan tertipu nanti...

kerana sekiranya niat kitab benar2 untuk perpaduan umat islam maka ianya akan direstui Allah tapi kalau niat nya utk menjehanamkan salah satu maka tunggulah balasan Allah

kepada Akulaparpukari

bukankah bersatu dalam menentang musuh nyata umat Islam itu digalakkan dalam Islam...

mengapa benci sangat dengan UMNO tapi boleh terima DAP sebagai teman.. bukankah UMNO ni ahlinya Islam

sedar dan fikirkanlah